Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 13 september 2013

2000 Ayala Blanc de Blancs


(100 % chardonnay)

När: 23 augusti 2013

Var: Kreuzberg

Doft: Brödig och fruktig doft med tydliga inslag av persika.

Smak: Frisk, utvecklad smak med inslag av persika, citron och blodgrape. En del syra.

Kommentar: Ayala är en trevlig producent som håller till i Aÿ. Huset grundades 1860 och ägs sedan 2005 av Bollinger. På grund av sina rötter, i hjärtat av Montagne de Reims, är pinot noir den klart dominerande druvan i husets viner, men de har alltså även en årgångsbestämd blanc de blancs. Denna består av en blandning av druvor från de tre grand cru-byarna Le Mesnil-sur-Oger, Cramant och Chouilly, Flaskan inköpt på den fina vinavdelningen på Kaufhof på Alexanderplatz i Berlin. Ganska kul med tysk text på baksidesetiketten! Degorgerad januari 2008.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2016 – 2020



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar