Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 6 oktober 2015

Chartogne-Taillet Cuvée Sainte Anne

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

30 augusti 2015 (hemma)

Doft: Brödig, fruktig och blommig doft med tydliga chardonnaytoner. Päron, jäst och mineral.

Smak: Frisk, torr, fortfarande ung. Mineral, omogen vit frukt och citrus.

Kommentar: Det här är en trevlig champagne, men jag hade förväntat mig mer utvecklade toner idag. Den här flaskan kändes snarare mindre utvecklad än den jag drack i april 2014 från samma batch! Den är till 70 % baserad på 2010 års skörd och till 30 % på reservviner från 2009. Degorgerad den 9 oktober 2013 (om man kan lita på siffrorna på korken). Dosage på 6 g/l. Flaskan köpt på Ved Stranden 10 i Köpenhamn i april 2014.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2017-2022

Tidigare intryck av denna champagne:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar