Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 mars 2015

2005 Janisson Baradon Toulette

(100 % chardonnay)

13 februari 2015 (hemma)

Doft: Brödig och lätt kryddig doft med rostade toner. Mineral, ek, citrus, äpplen och rostat bröd. Efter hand mer fruktiga toner med inslag av aprikos.

Smak: Mycket frisk och mycket torr smak. Fortfarande ung. Citron, mineral, omogna äpplen och insidan av citrusskal. Senare även en aning aprikos. Påtaglig syra, vilket till stor del beror på att man undvikit den malolaktiska jäsningen. Smaken känns naturlig och det är sannolikt en mycket låg dosage.

Kommentar: Toulette är en av Janisson Baradons vingårdschampagner. Den görs på chardonnay från en odlingslott som planterades redan 1947 och är jäst på ekfat. Till skillnad från de flesta av producentens cuvéer undviker man som sagt den malolaktiska jäsningen i detta vin och syftet får väl antas vara att lyfta fram druvornas naturliga smak.

Det här är en mycket bra champagne från en intressant producent! Jag sparar en del av flaskan och den vinner helt klart på ett dygn i kylen. Det finns alltså ytterligare potential att hämta om man ger champagnen några år till i källaren. Flaskan köpt i Janisson Baradons butik i Épernay i oktober 2014.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2020-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar