Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 april 2013

Claude Cazals Cuvée Vive Extra Brut


(100 % chardonnay)

När: 27 februari 2013

Var: Willi´s Winebar i Paris

Doft: Frisk doft med inslag av gula äpplen och gröna tomater.

Smak: Torr och mycket frisk smak med inslag av gröna äpplen, citrus och mineral. Mycket syra – som sig bör från de högkvalitativa chardonnaydruvorna från Le Mesnil-sur-Oger!

Kommentar: Claude Cazals är en intressant, liten producent med stora ambitioner. Det här vinet har låg dosage – och det märks! Det skulle vara intressant att få dricka en lagrad flaska för att se hur mycket det kan utvecklas.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2016 - 2020 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar