Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 29 februari 2016

André Jacquart Mesnil Experience Brut Nature

(100 % chardonnay)

13 februari 2016 (hemma)

Champagnerna från André Jacquart håller genomgående hög klass. Det här är en variant av årgångslösa Mesnil Experience helt utan dosage. Den görs på högklassig chardonnay från Le Mesnil-sur-Oger och är till 70 % gjord på fat. Degorgerad i november 2013. Flaskan köpt vid ett besök hos producenten i oktober 2014.

Dracks över två dagar. Andra dagen känns den mer utvecklad, vilket tyder på att det finns viss utvecklingspotential. Druvorna från Le Mesnil-sur-Oger ger en champagne med mycket hög syra. Avsaknaden av dosage förstärker den strama känslan. Trots att en majoritet av innehållet vinifierats på fat är fatkaraktären obefintlig. Jag har ännu inte hunnit prova systervinet (med dosage), men det ska bli intressant att se hur det känns i jämförelse.

Doft: Utvecklad och brödig doft med rostade toner. Inslag av hasselnötter, nougat, brioche, svarta vinbär, gula äpplen och persika. Dagen efter är det (ännu) mer frukt.

Smak: Frisk, toktorr och oerhört ren! Mineral, citron, en syrlig ton av svarta vinbär, persika och grapefrukt. Mycket hög syra. Andra dagen har fruktigheten förstärkts samtidigt som det utvecklats en underbar fyllighet!

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2020-2024




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar