Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 20 januari 2016

1990 Krug

(40 % pinot noir, 37 % chardonnay, 23 % pinot meunier)

31 december 2015 (hemma)

På nyårsafton korkade jag upp två tredjedelar av Krugs klassiska trippel från 1988, 1989 och 1990. Det var de båda sistnämnda årgångarna som ställdes mot varandra och förväntningarna var så klart högt uppskruvade. Jag hade druckit dem tidigare och rankat båda bland mina största vinupplevelser någonsin. Den här kvällen var det dock ingen tvekan om att 1990 var (är) den största champagnen.



Krug 1990 presterar på toppen av sin förmåga idag, men under förutsättning att man har förvarat sina flaskor väl kommer den sannolikt fortsätta att vara en enorm njutning under många år framöver!

Doft: Doften är obeskrivligt bra! Det kan mycket väl vara den optimala champagnedoften. Mogen, komplex, fruktig, nötig, kryddig och rökig med tydliga romtoner. Inslag av mango, hasselnötter, äpplen, smör, crème brûlée, lakrits, gräddkola och tobak.

Smak: Fantastisk: mogen, komplex, frisk, fruktig, något kryddig och koncentrerad. Röda äpplen, hasselnötter, blodgrape, mandarin, äppelskal och gräddkola. Den årgångstypiska syran är fortfarande påtaglig. Mycket lång, torr eftersmak.

Betyg idag: 97

Sannolikt bäst: 2015-2022



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2 kommentarer:

  1. Tack för bra läsning! Har följt din blogg ett tag nu och det är lika spännande varje gång du lägger ut en ny recension. För min del är champagne en relativt ny upptäckt men jag köper på mig och testar så mycket jag kan bl au tifrån dina recensioner.

    Din vinkällare måste vara något i hästväg, har du några tips till en nybörjare?

    //Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik!

      Kul att höra! Mitt bästa tips (som även jag själv behöver bli påmind om) är att alltid köpa minst två flaskor av varje! Då behöver man inte ha lika stor ångest för att man öppnar en flaska för tidigt. Det är dessutom intressant att följa hur en champagne utvecklas över tiden!

      Lycka till med samlandet och drickandet! Och missa inte att det är Vinets dag idag - en alldeles lysande ursäkt för att korka upp något gott! :)

      Radera