Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 november 2015

2002 Gosset Celebris

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

10 oktober 2015 (kontoret)

Doft: Blommig och fruktig doft med inslag av mineral, jäst, äpplen och rostat bröd.

Smak: Frisk, fruktig och torr. Äpplen och tropiska frukter. Inte lika tuff syra som jag hade förväntat mig!

Kommentar: Fortfarande ung, men redan mycket bra. Det här kan tveklöst bli en riktigt stor champagne om man ger den några år till! Dracks i en Gosset-provning tillsammans med Brut Excellence, Grand Blanc de Blancs och Grand Millésime 2004. Dosage på 5 g/l, d v s extra brut. Flaskan köpt genom Systembolagets beställningssortiment precis innan provningen.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2019-2027



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar