Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 24 februari 2016

2004 Drappier Millésime Exception

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay (?))

4 februari 2016 (hemma)

Drappiers ”vanliga” årgångschampagne hette från början Carte d’Or, precis som husets standardcuvée, men numera kallas den för Millésime Exception. Det är en riktigt trevlig champagne i ”mellansegmentet”! I förhållande till de flesta andra champagner från 2004 känns den här flaskan dessutom som ovanligt utvecklad i dagsläget. Doften är riktigt härlig och är klart bättre än smaken (som också är bra)! Flaskan degorgerad i oktober 2011. Köpt vid ett besök hos Drappier i oktober 2014.

Doft: Utvecklad och brödig med viss fatkaraktär. Inslag av gips, vita blommor, aprikos, kex och gräddkola.

Smak: Utvecklad, frisk och torr. Persika, kvitten, mandlar och citrusskal. Senare även mandelmassa. Lång, torr eftersmak.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2017-2021

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar