Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 28 mars 2023

Paul Bara Brut Réserve

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

 

6 augusti 2022 (hemma)

 


 

Jag köpte ett litet gäng flaskor när jag besökte Paul Bara i Bouzy i oktober 2014. Några av dem drack jag ganska snart därefter, men några har fått ligga kvar i källaren. Det här är en av dessa flaskor.

 

Brut Réserve är producentens ingångsvin. Den här flaskan blev degorgerad under 2014.

 

Det här är helt klart en champagne som överraskar! Den är otroligt bra och dessutom väldigt fräsch för sin relativa ålder. Flaskan dricks över fyra dagar och den håller ihop riktigt bra. Mycket nära 90 poäng.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig. Inslag av äpplen, nektarin, citron, kryddig honung, cantaloupe, kex och till slut även kaffe.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och utvecklad smak med bra intensitet och fin energi. Citron, nektarin, syrliga äpplen och cantaloupe. Påtaglig syra, men bra balans. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 

Mina tidigare intryck av Paul Bara Brut Réserve:

2016-04-08: 83

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar