Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 21 november 2022

2012 Henriot Millésime

(54 % chardonnay, 46 % pinot noir)

 

22 april 2022 (hemma)

 


 

Det här är aktuell årgång av Henriots årgångschampagne. Den något chardonnaydominerade blandningen är baserad på druvor från sex byar: Trépail, Mailly, Verzenay, Avenay-Val-d’Or, Avize och Chouilly. Dosagen uppgår enligt baksidesetiketten till mindre än 6 g/l. Jag köpte min flaska på Systembolaget i mars 2022.

 

Den här är mycket, mycket bra redan idag. Samtidigt är syran anmärkningsvärt låg.

 

Doft: Först tydligt autolytisk karaktär. Därefter fruktig och senare även blommig. Inslag av jäst, hav, röda äpplen, blodapelsin, honungsmelon, krut, grapefrukt, rostat bröd och nougat.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och generös smak med viss sälta. Röda äpplen, apelsin, aprikos, grapefrukt och nougat. Låg syra.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 

Mina intryck av tidigare årgångar:

1996: 92 (2015-12-20)

2003: 84 (2017-11-02)

2005: 86 (2015-10-17)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar