Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 22 maj 2022

2003 Krug Vintage

(46 % pinot noir, 29 % chardonnay, 25 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Krugprovningen fortsätter och det här är en champagne som haft en remarkabel utveckling sedan jag drack den 2016! Då avfärdade jag den som en anmärkningsvärt svag Krug. Idag är den fantastisk och, faktiskt, bäst i den här flighten!

 

Krug valde att släppa 2003 före 2002. Den här flaskan blev degorgerad sommaren 2013.

 

Doft: Parfymerad, fruktig och utvecklad. Inslag av krut, tvål, gröna äpplen, äppelkaka, aprikos, croissant, gräddkola och rostade hasselnötter.

 

Smak: Utvecklad, frisk och mycket torr smak med en lätt bitter ton. Lite generisk, men på en hög nivå! Mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2022-2030

 

Mina tidigare intryck av Krug 2003 (med länk till inlägget):

2016-06-24: 85(+)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar