Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 10 september 2022

2008 Billecart-Salmon Elisabeth Salmon

(55 % pinot noir, 45 % chardonnay)

 

11 mars 2022 (hemma)

 


 

Billecart-Salmon har tjugo år efter att den lanserades (1988 var första årgången) ransonerat bort ordet cuvée från Cuvée Elisabeth Salmon och numera heter husets prestigerosé rätt och slätt Elisabeth Salmon. Denna efterlängtade 2008:a känns mycket lovande – den är faktiskt redan fantastisk – men är fortfarande klart oförlöst. Gissningsvis har den potential att bli otroligt bra, bara man ger den åtminstone 7-8 års ytterligare lagring! Jag dricker den här flaskan över tre dagar; den håller ihop bra och lyfter ett snäpp på sista dagen.

 

Billecart-Salmon Elisabeth Salmon 2008 är delvis fatjäst (17 % i 15-åriga fat). Den är gjord på 55 % pinot noir från odlingar i Ambonnay, Bouzy, Mareuil-sur-Aÿ, Aÿ och Verzenay och 45 % chardonnay från Chouilly, Cramant och Le Mesnil. 9 procentenheter av pinot noiren är rött vin som är gjort på druvor från vingården Valofroy i Mareuil-sur-Aÿ. Flaskan blev degorgerad i oktober 2020 med en dosage på 7 g/l.

 

Doft: Bärig, brödig, något kryddig och komplex. Inslag av blodapelsin, jordgubbar, smultron, nybakat bröd, citron och vaniljsås.

 

Smak: Syrlig, bärig och mycket torr smak med fin koncentration och viss sälta. Massor av jordgubbar får sällskap av blodapelsin och körsbär. Syran är hög, men inte så där årgångstypiskt hög som jag hade förväntat mig.

 

Betyg idag: 90(+)

 

Sannolikt bäst: 2030-2040

 

Jag har tidigare druckit årgång 1998 av denna champagne.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar