Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 12 oktober 2015

1999 Marguet Vintage

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

11 september 2015 (hemma)

Doft: Fantastisk! Kraftfull, mogen, komplex, fruktig och kryddig doft med sherrytoner. Tydlig fatkaraktär. Ek, mogna gula äpplen, honung, ljust bröd och jod.

Smak: Mycket torr och något utvecklad. Äpplen, nötter och lite citrus. Inte alls lika stor som doften.

Kommentar: Benoit Marguet har, med all rätt, byggt upp ett rykte som en av Champagnes främsta odlare men producenten har faktisk husstatus. Hur mycket druvor man väljer att köpa in från andra odlare vet jag inte, men de egna odlingarna uppgår i alla fall till 7,3 hektar i hembyn Ambonnay och 0,7 hektar i grannbyn Bouzy. Hundra procent grand cru. Det som är lite speciellt med Marguet är att de här, mitt i pinot noir-land, har en ovanligt stor andel chardonnay (40 %) i sina odlingar. Sedan Benoit tog över företaget 2005 har han styrt över verksamheten mot ett hållbart och naturligt arbetssätt.

Den här champagnen består till 35 % av pinot noir från Ambonnay, 25 % pinot noir från Bouzy och 40 % chardonnay från Ambonnay. 1999 ska tydligen vara den sista årgången som Benoits pappa Christian producerade. Flaskan degorgerades i juni 2014, vilket innebär att champagnen fick hela fjorton år på jästen! Dosage på endast 2 g/l. Den här flaskan såldes i en låda, tillsammans med 95:an och 96:an av samma champagne, av Franska Vinlistan. Jag köpte den i december 2014. Kan nog vinna en del på ytterligare lagring, men årgångens begränsningar hindrar den sannolikt från att bli en stor champagne.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2017-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar