Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 24 maj 2021

1985 Palmer & Co Blanc de Blancs Collection

(100 % chardonnay)

 

27 december 2020 (hemma)

 


 

Jag köpte denna sendegorgerade flaska av Palmers årgångsblanc de blancs på Systembolaget i december 2018. Dessvärre känns den märkbart trött redan idag. Det pyser lovande när flaskan öppnas, men väl i glaset är bubblorna klena. Även om champagnen är 35 år gammal borde en sendegorgerad flaska, som kom ut på marknaden för två år sedan, prestera bättre än så här. Den är dessutom i tydligt behov av luft för att över huvud taget vakna till liv.

 

Doft: Mogen, komplex, brödig och jordig doft med tydlig sälta och initialt något laktiska toner. Inslag av yoghurt, citron, vanilj, bokna äpplen, gräddkola, rostad brioche, torkad frukt och nougat.

 

Smak: Mogen, frisk, fruktig och gräddig smak med påtaglig sälta. Bokna äpplen, citrus och russin. Hög syra.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: ?

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2003: 85 (2014-03-29)

2006: 87 (2017-02-25)

2008: 88(+) (2014-12-06)

2012: 87 (2017-11-30)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar