Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 22 april 2014

2002 Orpale


(100 % chardonnay)

18 mars 2014 (på kontoret)

Doft: Blommig och aningen rökig doft med inslag av gula plommon, smör och mineral.

Smak: Frisk, något utvecklad och tydligt chardonnayig smak. Lätt mogen gul frukt, är första intrycket! Gula plommon, mineral och citron, blir intrycken efter en stund i glaset. Mycket syra!

Kommentar: Oväntat öppen idag! Och den har givetvis stor potential att utvecklas ytterligare de närmaste tio åren.

Dracks i en provning tillsammans med Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2000 och R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996. I den tuffa konkurrensen fick Orpalen nöja sig med tredjeplatsen!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2019-2029

Mina intryck av tidigare årgångar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar