Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 2 februari 2020

2006 Amour de Deutz Rosé

(58 % pinot noir, 42 % chardonnay)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Höstens stora Deutzprovning och 2006:an fullbordar den första flighten bestående av samtliga fyra utgivna årgångar av Amour de Deutz Rosé.

Druvblandningen för den här årgången anges på många ställen till 55 % pinot noir och 45 % chardonnay, men min tolkning är att det är innan man tillsatt 8 % röd pinot noir och därför torde den slutliga blandningen hamna på ca 58/42.

Det här är en mycket, mycket bra champagne! Inte oväntat är det den mest utvecklade champagnen av de fyra och i mitt tycke även flightens klara vinnare idag.

Doft: Utvecklad, underbart komplex, bärig, gräddig och lite jordig doft. Inslag av rosor, smultron, smör, räkor och mentol. 

Smak: Frisk, bärig och torr smak med fin koncentration. Röda vinbär, hallon, lite smör, nektarin och gräddkola.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2022-2028

Hela den första flighten:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar