Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 13 augusti 2019

2004 Bollinger R.D.

(66 % pinot noir, 34 % chardonnay)

4 maj 2019 (kontoret)



Det här är den sjunde champagnen vid vår stora provning. Det är alltid trevligt att få prova en nysläppt Bollinger R.D. även om man vet att det är för tidigt. Extra kul är det att få dricka den blint, som vid denna provning, så man inte påverkas av några förutfattade meningar!

Den här årgången är redan mycket, mycket bra, men givetvis fortfarande ung. Gissningsvis behöver den fem år till för at blomma ut. Än så länge känns den inte som någon typisk Bollinger.

Skillnaden mellan La Grande Année och R.D. är för övrigt att den senare får några års längre lagring på jästfällningen och tillsätts en lägre dosage. För övrigt är det exakt samma vin i grunden. Den här flaskan blev degorgerad i november 2017. Dosagen uppgår till 3 g/l.

Doft: Något utvecklad doft av grapefrukt, hasselnötter, smör och en skum ton som påminner mig om tunnelbanestationen Alexanderplatz i Berlin (man måste ha varit där för att förstå).

Smak: Fruktig och något oförlöst. Krut, citron och hasselnötter.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2024-2032

Mina intryck av andra årgångar av R.D:

Mitt intryck av La Grande Année 2004:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar