Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 8 juni 2018

2010 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Presle

(100 % pinot noir)

21 mars 2018 (Tweed i Stockholm)



Presle är en av Cédric Bouchards härliga vingårdschampagner. Det här är den första årgången, som sedan har följts av 2011, 2012 och 2013. Den är gjord på tio olika kloner av ekologiskt odlad pinot noir som Bouchard planterade så sent som 2007. Cédrics del av vingården är endast 0,2548 hektar stor och består i praktiken av femton rader vinrankor som växer i en brant västlig sluttning sydost om Bouchards hemby Celles-sur-Ource och söder om floden Ource, d v s på dess vänstra strand. I kombination med väldigt låga skördeuttag blir produktionen mycket begränsad.

Flaskan degorgerades i april 2014. I likhet med Cédric Bouchards övriga champagner görs Presle på en druva, från en vingård, från en årgång samt utan dosage, utan filtrering, utan klarningsmedel och med lägre tryck (4,5 atmosfärer istället för 6, som är det normala i champagne).

Doft: Till en början lite skum, med tydliga toner av gummi. Det blåser lyckligtvis bort ganska snabbt och champagnen bjuder därefter på parfymerade toner med inslag av gröna vingummin, jäst, päron, smör och marsipan. Senare även lite tropisk frukt.

Smak: Komplex, frisk, mycket torr, något fruktig och något utvecklad. Till en början mycket päron samt en bitter ton av druvskal och kärnor. Senare, vid högre temperatur, blir den tydligt bärig och smakar björnbär, söt citrus, gummibjörnar (godiset) och citrusskal. Ännu senare även lite tropisk frukt. Hög syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2020-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar