Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 20 december 2020

Nyetimber Classic Cuvée

(55 % chardonnay, 35 % pinot noir, 10 % pinot meunier)

 

22 juli 2020 (hemma)

 


 

Nyetimber är den engelska producent som, jämte Ridgeview, fått mest uppmärksamhet här i Sverige. Hemma i England är de sannolikt den mest kända och mest respekterade mousserande vinmakaren, inte minst för sin roll som den stora pionjären inom området. Egendomen Nyetimber i West Sussex har anor ända tillbaka till 1086, men det var först 900 år senare som det började hända intressanta saker utifrån vårt perspektiv: 1986 köptes den nämligen av det amerikanska paret Stuart och Sandy Moss, med den uttalade strategin att börja producera champagneliknande mousserande viner. Två år senare planterade man de första vinrankorna och självklart var det champagnesorterna chardonnay, pinot noir och pinot meunier som gällde. De ursprungliga chardonnayodlingarna är för övrigt de äldsta i landet idag. För själva vinproduktionen tog man hjälp av Jean-Manuel Jacquinot, från champagneproducenten Jacquinot, som fungerade som rådigare från start och ända fram till 2007. Precis som i Champagne använder man sig av den traditionella metoden, där vinet får en andra jäsning på flaska. Det första vinet som släpptes var 1992 Blanc de Blancs följt av 1993 Classic Cuvée. Dessa fick ett varmt mottagande och gjorde Nyetimber till ett känt namn på marknaden. Succén till trots beslutade sig paret Moss för att gå i pension 2001 och sålde hela verksamheten till musikern Andy Hill. Det är oklart hur mycket Hill bidrog till den fortsatta utvecklingen och 2006 sålde han Nyetimber till den holländske entreprenören Eric Heerema, som redan drev en mindre vingård i närheten. Heerema har investerat tungt i verksamheten, vilket bl a inneburit att man ökat odlingsarealen från 16 till 170 hektar, och redan 2007 anställde han det kanadensiska paret Cherie Spriggs och Brad Greatrix för att ta över ansvaret för vinmakandet. De återinförde den malolaktiska jäsningen, en process som vinerna genomgick under perioden 1992-1996 men som Jean-Manuel Jacquinot varit en stor motståndare till och undvikit därefter.

 

Sortimentet idag består av sju olika mousserande viner, där de mest ambitiösa är vingårdscuvéen Tillington och prestigevinerna 1086 och 1086 Rosé. Det är uteslutande druvor från de egna odlingarna som används till vinerna, så Nyetimber är med andra ord lika mycket odlare som producent!

 


 

Classic Cuvée är Nyetimbers standardcuvée. Den är, precis som namnet antyder, en klassisk blandning av chardonnay, pinot noir och pinot meunier och bygger på druvor från flera årgångar. Den här utgåvan består av 73 % 2013, 4 % 2011, 4 % 2010 och 19 % 2009. Vinet buteljerades i april 2014 och flaskan blev degorgerad i december 2016. Denna information hittar man på Nyetimbers hemsida, där man likt Krug skapat en möjlighet att knappa in flaskans kod för att få reda på de intressanta detaljerna. Jag köpte det här vinet på Systembolaget i maj 2017.

 

Det behöver lite luft, men vaknar till liv efter ett par timmar. Det här är helt klart ett riktigt bra vin och i mitt tycke klart bättre än de flesta av de stora champagnehusens standardcuvéer!

 

Doft: Fruktig, något brödig och efter hand gräddig, men förhållandevis diskret. Inslag av citrus, gröna äpplen, päron, jäst, gröna vingummin, gräs och mandlar.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och något kryddig smak med viss sälta. Förhållandevis elegant. Honung, burkananas, citrus och äpplen. Hög syra och fin intensitet.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2021-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar