Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 1 december 2019

Bruno Paillard Dosage Zéro

(ca 50 % pinot meunier, 25 % chardonnay, 25 % pinot noir)

23 augusti 2019 (Champagnekælderen i Köpenhamn)



Det här är Bruno Paillards senaste kreation, en champagne gjord helt utan dosage. Den bygger inte på samma basvin som standardcuvéen Première Cuvée. Blandningen består till 50 % av reservviner, från 1985 och framåt, och som en del av dessa reservviner ingår även det vin som skulle bli årgång 2000 av prestigecuvéen Nec Plus Ultra. Denna var buteljerad och klar – lagrad på sin jästfällning i mer än tio år – och tänkt att släppas, men man tyckte inte den levde upp till förväntningarna man har på denna cuvée. Så man degorgerade helt enkelt dessa flaskor och adderade innehållet till blandningen! Jag har inte hittat någon uppgift om basårgång, d v s från vilket år den resterande delen kommer, men enligt baksidesetiketten har champagnen lagrats 36 månader på sin jästfällning. Eftersom den blev degorgerad i februari 2018 innebär det rimligen att det handlar om 2014 som basårgång.

Den är riktigt trevlig idag och bör utvecklas fint med några års lagring.

Doft: Brödig, kryddig och komplex med något rostade toner. Inslag av krut, jäst, brioche, gröna äpplen och lite smör.

Smak: Ren, frisk, något fruktig och mycket torr smak med hög syra. Gröna äpplen och torr citrus. Den har en härlig attack, men en något bristande komplexitet i dagsläget.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2023-2028


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar