Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 23 juli 2018

2005 Olivier Horiot Rosé des Riceys Esquisse No. 2

(100 % pinot noir)

29 april 2018 (hemma)



Det finns tre olika appellationer i Champagne: AOC Champagne (för de mousserande vinerna), AOC Coteaux Champenois (för stilla viner; röda, vita och rosé) samt AOC Rosé des Riceys (för stilla roséviner från Les Riceys). Rosé des Riceys är den klart minsta av dessa tre och dess viner får endast framställas på pinot noir från kommunen Les Riceys. Här, i Côte des Bar i södra Champagne, finns det ett historiskt och kulturellt värde av att producera och bevara denna typ av vin – även om det hade varit mer lönsamt att göra champagne av druvorna – men i ett större perspektiv är den något av en kuriositet. Sammanlagt finns det endast ett femtontal producenter som gör dessa roséviner och den totala produktionen är inte större än 70 000 flaskor per år. Gissningsvis är det relativt få av dessa buteljer som lämnar regionen. Det bor för övrigt färre än 1 500 invånare här, men faktum är att Les Riceys är den by som har mest vinodlingar av alla byar i hela Champagne! Ett annat intressant faktum är att Les Riceys är den enda kommunen i hela Frankrike som kan stoltsera med tre olika vinappellationer.

Olivier Horiot är en av odlarna som stolt för traditionen vidare och han framställer tre olika stilla roséviner. Ett av dessa är Esquisse, som görs på druvor från vingårdarna En Barmont och En Valingrain. För denna utgåva uppgick den totala produktionen till 511 flaskor och 20 magnum. Dessförinnan har det även gjorts en Esquisse No. 1 på druvor från 2003. Jag köpte min flaska från Vin & Natur, via privatimport på Systembolaget, i juni 2017.

Till såväl utseende som stil är det här betydligt närmare ett rött vin än ett traditionellt rosévin. Det är inte särskilt komplext, men jag gillar det!

Doft: Bärig och något kryddig doft av hallon och röda vinbär.

Smak: Bärig och finstämd smak av hallon och röda vinbär.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2015-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar