Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 augusti 2020

Jacques Selosse Sous le Mont

(100 % pinot noir)

 

30 januari 2020 (Martins januaribubblor)



 

Nästa flaska i provningen visar sig också vara en Selosse, nämligen en av odlarens vingårdschampagner! Sous le Mont görs på pinot noir från vingården med samma namn i Mareuil-sur-Aÿ. I likhet med de övriga fem champagnerna i lieu-dit-serien bygger den på en årgångsblandning, som i det här fallet startades 2004. Den första Sous le Mont som släpptes gjordes således uteslutande på druvor från 2004 och den här utgåvan med 2009-bas består av vin från 2004-2009. Flaskan blev degorgerad i januari 2016 med mycket låg dosage.

 

Det här är första gången jag dricker Sous le Mont så jag har inga minnesbilder att jämföra med, men den känns nästan som en roséchampagne till både utseende och stil. Den är tveklöst en mycket, mycket bra och karaktärsfull champagne, men den är samtidigt numret mindre än den Initial som dricks parallellt. Jag upplever den som ofärdig idag och i behov av ytterligare lagring.



 

Doft: Komplex, blommig och oxiderad doft med inslag av skaldjur, tvål, hyacint, röda bär, cola, choklad och lakrits.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak av nypon, örter, röda äpplen och salmiak. Känns ofärdig och i behov av ytterligare lagring.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2023-2029



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar