Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 29 november 2019

Suenen Oiry

(100 % chardonnay)

17 augusti 2019 (hemma)



Oiry är den ena av Suenens båda årgångslösa champagner – C + C är den andra – och den görs på druvor från Aurélien Suenens odlingar i grand cru-byn Oiry. Det här är den andra utgåvan av denna champagne och den har 2014 som basår. Vinet från detta år har kompletterats med reservvin från 2013 (20 %). Flaskan blev degorgerad i juni 2017 och dosagen uppgår till 2 g/l. Köpt från Caviste i februari 2018.

Det här är en mycket trevlig champagne! Men den är fortfarande ung och bör vinna på fyra-fem års ytterligare lagring.

Doft: Komplex och något fruktig; förhållandevis diskret. Inslag av krita, våta stenar, vit frukt, citronskal, gröna äpplen, vit choklad, vita vingummin, melon, kex och hasselnötter.

Smak: Mycket frisk, ren och mycket torr smak av vit persika, krusbär, citron, lime och gröna äpplen. Mycket hög syra.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2023-2027

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar