Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 26 augusti 2019

2005 Charles Heidsieck Rosé Millésimé

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

4 maj 2019 (kontoret)



Charles Heidsiecks årgångsrosé görs med hjälp av blandning, där man tillsätter rött vin till den initiala blandningen (i det här fallet 8 %). Det som är intressant med 2005:an, som inte är någon toppårgång i Champagne, är att man valde att släppa denna efter 2006! Man tyckte helt enkelt att 2005 kändes mer sluten än den efterföljande årgången. Ett annat intressant faktum är att dessa båda årgångar är de första sedan 1999, d v s man gjorde ingen Rosé Millésimé varken 2002 eller 2004. Den officiella förklaringen verkar vara att vinet från 2002 behövde användas till standardcuvéen Brut Réserve och att skörden från 2004 hade andra ändamål (till viss del prestigevinet Blanc des Millénaires kan man förmoda). Men frågan är om det inte, i likhet med anledningen till det stora glappet mellan 1995 och 2004 för Blanc des Millénaires, minst lika mycket handlade om finansiella skäl och osäkerhet kring efterfrågan. 

Huset i Reims degorgerar sina flaskor löpande och just den här buteljen blev degorgerad 2017 efter ungefär elva års lagring på jästfällningen. Dosagen uppgår till 10 g/l.

Det här är en mycket bra champagne! Den är klart angenäm att dricka redan idag, men kommer sannolikt att vinna på fyra-fem års ytterligare lagring. När det kommer till färgen känns den faktiskt mer lik en œil de perdrix eller en mörk blanc de noirs än en traditionell rosé. Det beror sannolikt på att andelen tillsatt rödvin är förhållandevis låg samtidigt som champagnen trots allt hunnit få viss lagring, inklusive tiden före degorgering, och att roséchampagner tenderar att bli mindre röda med tiden.

Doft: Kryddig, bärig och något utvecklad doft med viss sälta. Inslag av hallon, krasse och rostat bröd.

Smak: Bärig, torr och något utvecklad. Hallon och blodgrape.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2023-2028



Det här var den sista flaskan i vår stora provning (BYOB) där vi sammanlagt provade sexton olika champagner. Bäst denna dag var den magiska Cristal 1997 följt av La Grande Dame 1996, Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart 1996, Diebolt-Vallois 1976 och Cristal 2000. Här är hela uppställningen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar