Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 25 mars 2019

1988 Desbordes-Amiaud Millésime

(100 % pinot noir)

26 december 2018 (hemma)



Desbordes-Amiaud är en odlare i byn Écueil, belägen strax sydväst om Reims. Man äger 9 hektar odlingar och producerar pinotdominerade champagner. Efter att ha lett bolaget under många år har Marie-Christine Desbordes lämnat över ansvaret till sin dotter Elodie. Elodie är för övrigt gift med Fabrice Pouillon från R. Pouillon och det finns därmed ett starkt band mellan dessa båda odlare.

Första gången jag provade den här champagnen, i juni 2017, beklagade jag mig över hur vansinnigt det är att släppa en långlagrad och sendegorgerad flaska utan att ange degorgeringsdatum. Den i princip helt nydegorgerade champagnen var då väldigt stum och oförlöst och den kvarvarande känslan var att man blivit blåst på konfekten. Men jag blev givetvis nyfiken på hur den skulle kunna smaka med något års lagring på korken, så jag köpte en flaska. Och nu, ett och ett halvt år senare, är det dags att prova igen!

Den extra tiden på korken har som väntat gjort att champagnen känns mogen och harmonisk idag. Samtidigt har det hänt förhållandevis lite rent kvalitetsmässigt. Det är en trevlig champagne, men inte mer än så. Den har en fin doft, men dessvärre ganska platt smak.

Jag köpte min flaska på Systembolaget i september 2017. Sedan dess har både 89:an och 97:an hunnit passera revy hos vårt kära monopol och i skrivande stund finns 98:an till salu i vissa butiker.

Doft: Mogen, gräddig, aningen sur och något oxiderad doft. Efter hand tydligt rostade toner. Inslag av bokna äpplen, burkkräftstjärtar, croissant, rostat bröd och crème fraiche. Senare även lite röda bär.

Smak: Mogen och mycket frisk. Mogna äpplen, croissant, grapefrukt och äppelskal. Medellång, torr eftersmak.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2018-2020

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar