Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 8 juli 2021

Laherte Frères Les 7

(18 % chardonnay, 18 % pinot meunier, 17 % pinot blanc, 15 % petit meslier, 14 % pinot noir, 10 % pinot gris, 8 % arbanne)

 

20 februari 2021 (hemma)

 


 

Aurélien Lahertes underbara champagne som görs på alla de sju godkända druvorna. Ursprunget är en vingård som Auréliens pappa Thierry Laherte planterade 2003 på sonens initiativ, där alla sorterna växer sida vid sida. Själva vingården var tidigare del av trädgården vid familjens sommarhus i Chavot, där det vuxit druvor från början men där Auréliens farmor och farfar valde att gräva upp vinrankorna och göra om odlingen till potatis- och grönsaksland en gång i tiden. Den första årgången som de nya druvorna skördades var 2005, året då Aurélien Laherte tog över ansvaret för familjefirman, och sedan dess har man byggt upp en blandning av reservvin som utökas med nytt vin från varje skörd. Alla druvor skördas samtidigt, vilket i praktiken innebär att de har olika mognadsgrad, och pressas tillsammans. Efter pressningen får vinet spontanjäsa på gamla bourgognefat och efter sex månaders lagring i de samma blandas det med reservvinet. Man undviker den malolaktiska jäsningen. Champagnen hette för övrigt Les Clos från början, men man tvingades ändra namn eftersom ordet clos antas syfta på en muromgärdad vingård, vilket det inte handlar om här.

 


 

Den här utgåvan består av 60 % vin från 2011 och 40 % reservvin från 2005-2010. Flaskan blev degorgerad i december 2013. Dosagen anges ligga i spannet 0-4 g/l och ska enligt uppgift vara noll i det här fallet. Jag köpte den vid ett besök hos Aurélien Laherte i oktober 2014. Aktuell version idag har 2017 som basårgång.

 

Det här är en fantastisk champagne idag som verkligen känns perfekt utvecklad!

 

Doft: Utvecklad, fruktig, gräddig, kryddig och oxiderad doft med tydlig sälta. Inslag av mogen stenfrukt, lätt bokna äpplen, lite lime, hasselnötter, fudge, björnbär och svarta vinbär.

 

Smak: Utvecklad, tydligt syrlig, fruktig och mycket torr smak med tydlig sälta. Citron och gröna äpplen får ganska snart sällskap av mjölkchoklad, fudge, persika och några svarta vinbär. Fin intensitet och hög syra. Lång, härlig eftersmak med mycket persika inklusive både kärna och skal.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 

Mina tidigare intryck av Les 7 och Les Clos (med länkar till resp inlägg):

2014-03-14: 86

2016-04-30: 89

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar