Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 10 juni 2021

Georges Remy Les Quatre Terroirs

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

 

20 januari 2021 (hemma)

 


 

Georges Remy är en mycket intressant odlare i Bouzy. Hans förfäder har odlat vin i dessa trakter under flera århundraden, men det var först 1950 som hans farfar bestämde sig för att sluta sälja druvorna och börja producera sitt eget vin. Georges pappa, som kände sig mer hemma i vingården än i källaren, avslutade dock denna verksamhet och valde att åter fokusera på att enbart vara odlare. Georges ville dock annorlunda och efter avslutad oenologiutbildning i Avize och praktik i Bordeaux återvände han hem för att hjälpa sin pappa med vingårdsarbetet. Parallellt med det började han experimentera med Bouzy rouge, d v s stilla rött vin från hembyn. För att uppmuntra detta arbete gav hans föräldrar honom en odlingslott på 0,15 hektar med pinot noir i vingården Les Vaudayants. Det var 2011 och från denna lilla odling skapade Georges ett stilla rött vin som han började sälja. Champagne började han producera först 2014, i samband med att han tog över ansvaret för familjefirman. Idag har han tillgång till 5,3 hektar i Bouzy, Ambonnay, Louvois och Tauxières, som han brukar ekologiskt. Än så länge säljer han merparten av sin skörd, för att ha råd med den egna produktionen, men den långsiktiga planen är att använda samtliga druvor själv. Georges utmärker sig genom att konsekvent skörda mycket sent när druvorna nått en hög grad av mognad. I källaren vinifierar och lagrar han sina viner på fat och samtliga genomgår den malolaktiska jäsningen. Den totala produktionen stannar än så länge på 6000 flaskor per år och sortimentet består av sex champagner och ett stilla rött vin.

 

Les Quatre Terroirs är producentens instegschampagne. Den görs på druvor från alla de fyra byar där Remy har odlingar. Den här utgåvan bygger till 55 % på frukt från 2016 som blandats med reservvin från 2015 (27 %) och 2014 (18 %). Flaskan blev degorgerad i november 2018 med en dosage på 3,5 g/l. Total produktion: 1680 buteljer.

 


 

Det här är en mycket bra champagne! Flaskan dricks över fyra dagar och champagnen fortsätter hela tiden att utvecklas i rätt riktning.

 

Doft: Fruktig, kryddig och något oxiderad med lätt rostade toner och viss sälta. Inslag av jäst, aprikos, apelsinskal, fänkål, anis, lite ek och smör. På andra dagen dyker det även upp underbara toner av salmiak.

 

Smak: Fruktig, frisk, något kryddig och mycket torr smak med viss sälta. Äpplen och päron får sällskap av stenfrukt och apelsinmarmelad. Fin intensitet samt bra balans mellan potent frukt och hög syra. Lång fruktig eftersmak. Dag två även lakrits och salmiak.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar