Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 3 november 2019

Camille Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

22 juli 2019 (Vaekst i Köpenhamn)



Camille, tidigare Camille Bonville, är ett projekt som startades av Olivier Bonville, från Franck Bonville, och hans fru Delphine Cazals 2006. Firman har fått sitt namn efter deras dotter och sortimentet består idag av denna årgångslösa Blanc de Blancs samt en dito rosé och en årgångschampagne. Druvorna till champagnerna kommer från tre hektar av familjen Bonvilles odlingar i Avize. År 2015 gjordes en uppfräschning av varumärket, då även namnbytet skedde, och designen på flaskorna är numera kägelformade.

Denna champagne görs på chardonnay från två årgångar, i det här fallet 2013 och 2012. Flaskan blev degorgerad i november 2018 och dosagen uppgår till 6,67 g/l.

Det här är en trevlig champagne! Den är fortfarande ung och något endimensionell, men bör vinna på några års lagring.

Doft: Brödig och något komplex. Inslag av jäst, gröna äpplen, honung och mandlar.

Smak: Frisk, fruktig och torr. Gröna äpplen och citrus. Hög syra.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2023-2028



Champagnen dricks i samband med en lunch på trevliga Vaekst i Köpenhamn:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar