Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 april 2017

Christophe Mignon Brut Nature

(100 % pinot meunier)

4 februari 2017 (hemma)



Christophe Mignon är en odlare från Festigny i Vallée de la Marne, ca två mil väster om Épernay. Här och i närliggande Le Breuil äger han 6,5 hektar odlingar, som till 90 % är planterade med pinot meunier (samt 5 % pinot noir och 5 % chardonnay). Han tillämpar ett biodynamiskt arbetssätt, men utan att vara certifierad.

Den här champagnen som odlaren valt att kalla Brut Nature, men som även benämns Pur Meunier, kan sägas vara firmans standardchampagne. Den görs på pinot meunier från 35 år gamla stockar i Festigny och finns i tre varianter: Brut (med en dosage på 6 g/l), Extra Brut (3 g/l) och Brut Nature (0 g/l). Den är jäst på ståltank och den här utgåvan är till lika delar baserad på årgångarna 2011 och 2012. Detta är alltså Brut Nature-varianten och baserat på den här flaskan har jag svårt att förstå varför man skulle behöva någon sockertillsats. Det är en riktigt härlig champagne med fin frukt! Den är väldigt bra redan idag men mår säkert bra av några års ytterligare lagring. Jag dricker flaskan över två dagar och i likhet med många andra champagner är smaken mer koncentrerad dag två. Köpt i november 2016 av Vin & Natur genom privatimport på Systembolaget.

Doft: Komplex, brödig och fruktig doft med svagt rostade toner och inslag av blåbär, mogna äpplen, jäst, baguette, päron och körsbär.

Smak: Mycket frisk, fruktig och mycket torr smak av äpplen, päron, blåbär, mörka körsbär och äppelskal. Dagen efter känns den mer koncentrerad.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2019-2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar