Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 4 april 2017

A.D. Coutelas Cuvée Rebel

(100 % chardonnay)

29 januari 2017 (hos Martin D & Emma)



A.D. Coutelas är ett litet champagnehus med hemvist i Dizy, strax norr om Épernay. Firman grundades 1809 i byn Villers-sous-Châtillon, i den västra delen av Marnedalen, av Louis-Victor Coutelas. Idag är det den åttonde generationen i form av det unga paret Damien och Angelique Coutelas som leder verksamheten. De har infört ett ekologiskt arbetssätt vilket bland annat innebär att de gödslar sina marker med norskt sjögräs. Man äger 8 hektar odlingar och producerar 90 000 flaskor per år.

Cuvée Rebel är på papperet husets mest ambitiösa champagne. Den jäses och lagras på nya ekfat innan den buteljeras och får därefter lång lagring på jästfällningen. Dessvärre saknar jag uppgift om årgångsmix och degorgeringsdatum.

Det här är en av de konstigaste champagner jag druckit! Till att börja med är doften en riktig käftsmäll med klart udda inslag som fotogen och skokräm. Sedan är smaken både karaktärslös och lätt sötsliskig… Den serverades blint och jag var helt övertygad om att drycken i mitt glas kom från en helt annan region än Champagne! Så döm om min förvåning när det visar sig vara en champagne och dessutom en ganska ambitiös sådan! Och till råga på allt extra brut… Det här är absolut inte dåligt, men snarare intressant än bra!

Doft: Klart säregen och parfymerad till en början med offensiva inslag av fotogen, skokräm och ”nyttiga” halstabletter. Den lugnar ner sig efter ett tag och bjuder därefter på bl a tulpaner och grön paprika. Komplex är bara förnamnet!

Smak: Två ord: Utspädd fruktsoda… Innan jag får reda på att den är extra brut, d v s gjord med en dosage på max 6 g/l, misstänker jag att det är ganska hög dosage i vinet.

Betyg idag: 77

Sannolikt bäst: 2016-2020?


5 kommentarer:

  1. Ja, den hade verkligen det tufft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja, det får man säga! :)

      Men det var kul att få prova den!

      Radera
  2. Hej Martin,
    Jag importerar A.D. Couteals til Norge. Cuvée Rebel, fick jag prova första gång i November 2016 på besök av hos Couteals. Damien sa till mig följande: Det här får du blint. Jag säger ingenting. Min reaktion var bostavligten sån: OK??? Vad var detta för nåt? Det kändes som en örfil i ansiktet! Blandade känslor om vad detta ska vara och om det är bra eller bara konstigt? Jag fick äran att namnge denna skapningen och att det ble Cuvée Rebel kan du förstå varför. 100% Chardonnay med bas på 2004 årgången från deras vinmark i Cramant. 60 - 80 år gamla vinplantor. Jäsning på nya barrique och ytteligare lagrat på nya barrique i 2 år. Dosagen är 4 g/l - jag misstänker att du kan känna fatsötman. Syra: 8,9 g/l!!! degorgeringsdatum: january 2016. Bara 1200 flaskor har blivit lagat.
    Jag rekomenderar att öppna flaskan och dekantera den ett par timmar. Då händer det saker...

    Du får gärna testa deras Louis Victor - solerachampagnen (år 2005 -2012) och Eloge Blanc de Blancs Premier Cru (inten fat här) - fantastiska saker.

    Hälsningar
    Hubert Skwarwo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hubert!

      Spännande! Ja, det är verkligen en annorlunda champagne. Tack för den kompletterande informationen!

      Jag har faktiskt köpt några flaskor Coutelas, bl a Louis Victor, så det kommer sannolikt ett inlägg om den någon gång framöver!

      Radera
    2. Härligt. Hoppas att dem faller i smaken. Skål

      Radera