Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 1 juni 2019

1998 Bonnaire Prestige

(100 % chardonnay)

21 februari 2019 (hemma)



Bonnaire Prestige är numera en årgångslös champagne, men den var tidigare årgångsbetecknad och det här är utgåvan från 1998. Druvorna till champagnen, nu liksom då, kommer från några av firmans bästa odlingar i Cramant.

Den här är härligt utvecklad idag och mycket, mycket bra!

Champagnen dricks i en provning tillsammans med Jacquesson Dizy – Corne Bautray 2004 och J. de Telmont Héritage 1976. Bonnaire Prestige var kvällens bästa vin!

Doft: Utvecklad och komplex doft med inslag av gummi, jordgubbar (massor av jordgubbar), röda vingummin, gräddkola, mogen banan och kaffe.

Smak: Utvecklad och fruktig smak som bjuder på mängder av äpplen i olika färg och form samt jordgubbar och aprikos. Påtaglig syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2014-2020

Mina intryck av andra utgåvor av Prestige (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar