Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 22 maj 2019

Charles Heidsieck Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

8 februari 2019 (hemma)



Det här är första utgåvan av denna årgångslösa blanc de blancs från Charles Heidsieck. Den kompletterar därmed husets årgångslösa sortiment, som sedan tidigare består av standardcuvéen Brut Réserve och Rosé Réserve. Den har 2012 som basår och vinet från denna årgång är kompletterat med 25 % reservvin, som är en blandning av vin från 2007 och framåt. Druvorna kommer från ett tiotal olika byar. Den här flaskan blev degorgerad 2017 och dosagen uppgår till 10 g/l. Nästa version som släpps kommer att ha 2016 som basår.

Det här är en väldigt charmig och riktigt trevlig champagne! Den relativt höga dosagen hjälper till att göra den tillgänglig, trots att den är relativt ung. Jämförelsen med Brut Réserve är förstås oundviklig och för mig är trots allt den senare en snäppet bättre champagne, mer komplex och mer komplett!

Doft: Brödig och något utvecklad doft med inslag av jäst, citron, gula äpplen, persika, vetemjöl, smör, kex och krusbär.

Smak: Något utvecklad, frisk, fruktig, torr och relativt koncentrerad. Persika, gula äpplen, söt citrus, lakrits och blodgrape. Potent syra och fin längd.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2022-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar