Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 13 maj 2019

2006 Belle Epoque Rosé

(ca 50 % pinot noir, 45 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

31 januari 2019 (AF-borgen i Lund)



Ännu en årgång av Belle Epoque Rosé. Gjord på chardonnay från Cramant, Avize och Le Mesnil-sur-Oger, pinot noir från Mailly, Aÿ, Verzy och Rilly-la-Montagne, pinot meunier från Dizy samt rött vin från Vertus och Vincelles. Jäst på ståltank med fullständig malolaktisk jäsning. Dosagen uppgår till 8 g/l.

Det här är en riktigt härlig champagne!

Doft: Kraftfull och bärig doft med laktiska toner. Efter hand något rostade toner. Inslag av körsbär, smultron, blodapelsin och brioche.

Smak: Bärig och något utvecklad. Smultron, körsbär och blodapelsin.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2022-2030

Det här var den sista flaskan i en Belle Epoque-provning som arrangerades av Munskänkarna i Lund. Så här såg hela uppställningen ut:



Provningens bästa vin var Belle Epoque Blanc de Blancs 2004 följt av Belle Epoque Rosé 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar