Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 10 februari 2016

Dosnon Alliae

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

23 januari 2016 (hemma)

Alliae är Dosnons prestigecuvée. Även om den är årgångslös är den baserad på en enda årgång. Jag är dock osäker på vilken årgång det handlar om i det här fallet, men gissningsvis 2009 eller 2010. I likhet med husets övriga champagner får den sin första jäsning på fat från Puligny-Montrachet. Alliae görs utan dosage.

Den här är alldeles för ung idag! Champagnen dracks över tre dagar och den är bäst sista dagen. Vacker kägelformad flaska! Det var för övrigt ett enormt tryck i flaskan. Köpt vid ett besök hos Dosnon i oktober 2014.

Doft: Mycket diskret doft med inslag av mineral, päron och kex.

Smak: Stram, frisk och mycket torr. Päron, citrus och lite kex. Det känns egentligen fånigt att kalla ett vin för elegant, men i det här fallet passar det faktiskt riktigt bra!

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2022-2028



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar