Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 20 februari 2016

2008 Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile

(ca 100 % pinot meunier)

5 februari 2016 (på 108 på Noma i Köpenhamn)

Det här är galet bra! Den är otroligt ren och samtidigt full av kraft!

Jérôme Prévosts roséchampagne, Fac-simile, är ännu svårare att få tag på än systervinet Les Béguines (som jag skrev om här). Det gäller inte minst när det handlar om superårgången 2008! Jérôme Prévost släppte dessutom sina 08:or redan för fem år sedan, varför de flesta gissningsvis redan blivit uppdruckna. Av Prévosts totala produktion på endast 13 000 flaskor per år står rosén för färre än 3 000. I likhet med Les Béguines görs den på pinot meunier (uppblandad med minimala mängder av chardonnay, pinot noir och pinot gris) som får sin första jäsning på ekfat. Det här är den andra utgåvan av Fac-simile (den första var 2007) och den görs med hjälp av blandning, där det röda vinet, som blandas i, görs på druvor från en del av vingården där rankorna blivit angripna av virussjukdomen court-noué. Sjukdomen gör bladen på vinrankorna mindre och leder även till färre druvor, men med mer koncentrerad druvjuice.

Flaskan dracks på nyöppnade 108, Nomas systerrestaurang, som för tillfället lånar Nomas lokaler (och vinkällare!) i Christianshavn, medan Noma-gänget driver pop up-restaurang i Sydney. Sommelieren gratulerade mig till mitt val och konstaterade att det förmodligen var den sista flaskan i Danmark!

Doft: Frisk, bärig, jordig och något utvecklad doft med inslag av ljust bröd, hö, jordgubbar, körsbär, blodapelsin, röda tutti fruttipastiller och chokladkex (typ Oreo).

Smak: Smaken är starkare och ännu bättre än doften: Syrlig, bärig, koncentrerad och mycket torr. Det är en cocktail av röda bär (jordgubbar, körsbär, tranbär), lime, blodapelsin och apelsinskal. Oändligt lång eftersmak med vass syra, ännu fler röda bär och en antydan av citrusskal. Syran är hög men känns balanserad.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2018-2026




Tillägg 2020-03-26: Rättat tidigare felaktigt nämnd druva (pinot blanc) till pinot gris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar