Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 25 januari 2016

Mumm Cordon Rouge

(45 % pinot noir, 30 % chardonnay, 25 % pinot meunier)

5 januari 2016 (Ribera del Rio Miño, Las Palmas)

G.H. Mumm startade sin verksamhet 1827 och är idag ett av de absolut största champagnehusen. Man säljer mer än åtta miljoner flaskor årligen och är därmed den fjärde bäst säljande champagneproducenten (efter Moët & Chandon, Veuve Clicquot och Nicolas Feuillatte). Firman har sitt säte i Reims och ägs numera av Pernod Ricard. Man har 218 hektar egna odlingar med en snittrankning på échelle des cru-skalan på imponerande 98 %. Dessa odlingar täcker en fjärdedel av det totala druvbehovet och resterande 75 procent köps in från kontrakterade odlare.

Cordon Rouge är husets standardcuvée som skapades redan 1876 av Georges Hermann Mumm, son till en av grundarna och vars initialer fortfarande pryder firmanamnet. Champagnen med det klassiska röda bandet (cordon rouge) är en hyllning till Hederslegionen, Frankrikes förnämsta orden. Efter investeringar i en ny produktionsanläggning och delvis ändrade produktionsmetoder, som bl a inneburit att andelen reservviner ökat från 20-25 % till 30-35 %, sägs kvalitén på champagnen ha ökat. Dosagen, som tidigare varit högre, ligger idag på 8 g/l. Det följer den allmänna trenden i Champagne och kan tveklöst ses som ett tecken på att man har (större) tilltro till råvaran. I mitt tycke är det här dock fortfarande en enkel och ganska slätstruken champagne, absolut inte dålig men inget man springer benen av sig för att få dricka! Den funkade dock fint till en förrätt bestående av räkor, avokado och Rhode Islandsås på fisk- och skaldjursrestaurangen Ribera del Rio Miño i Las Palmas.



Doft: Utvecklad och brödig doft med inslag av persika, äpplen, kex och citrus.

Smak: Torr, något fruktig och något utvecklad. Äpplen, apelsin och rostat bröd.

Betyg idag: 74

Sannolikt bäst: 2016-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar