Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 13 oktober 2017

2014 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines

(ca 100 % pinot meunier)

31 juli 2017 (hemma)



Varje höst släpps det nya utgåvor av Jérôme Prévosts båda champagner, Les Béguines och Fac-simile och 2016 var det dags för vinerna från 2014. Tvärtemot den allmänna uppfattningen är det här inga rena årgångsviner. De består av 88-90 % vin från den senaste skörden, som kompletterats med 10-12 % reservvin från året innan. En liten kod på framsidan av varje flaska avslöjar vilket basår det handlar om, i det här fallet LC14!

Les Béguines görs på pinot meunier (och mycket små mängder av chardonnay, pinot noir och pinot gris – från ett antal vinstockar som är planterade precis bredvid). Prévost brukar sina odlingar på ett hållbart sätt utan att använda sig av kemikalier, men är i likhet med många andra odlare inte intresserad av att bli ekologiskt eller biodynamiskt certifierad. I källaren arbetar han med ekfat, där vinerna får sin första jäsning och viss lagring, och för övrigt med så få tillsatser som möjligt. Han undviker klarningsmedel och filtrering och tillsätter minimalt med svavel. Dosagen är mycket låg eller ingen alls. Sammanlagt producerar Jérôme Prévost endast 13 000 flaskor per år, så det gäller att passa på när man har turen att stöta på dem! Den här flaskan köpte jag på Skål i Köpenhamn i december 2016.

Det här är helt klart en mycket bra version av Les Béguines! Och trots att den är ung känns den relativt tillgänglig redan idag.

Doft: Komplex, fruktig och örtig doft med viss sälta. Inslag av citrus, röda bär, bokna äpplen, honung, jäst och lite kex.

Smak: Komplex, mycket frisk och mycket torr smak med viss sälta. Den är ung men bjuder redan på en härligt koncentrerad frukt! Krita, citron, äppelmos, apelsin, persika och röda vinbär.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2023-2028

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

2009: 88 (2017-07-29)
2011: 84 (2015-12-29)

Tillägg 2020-03-26: Uppdaterat texten kring årgång och förtydligat att det inte är något rent årgångsvin. Dessutom rättat tidigare felaktigt nämnd druva (pinot blanc) till pinot gris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar