Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 13 oktober 2014

1998 Jacques Selosse Millésime

(100 % chardonnay)

28 augusti 2014 (hemma)

Doft: Mogen, blommig och komplex doft med tydliga sherrytoner. Mogna äpplen, mineral, nektar, honung, nötter och choklad.

Smak: Utvecklad, mycket frisk, fruktig och torr. Persika, gula äpplen, grädde och grapefrukt. Mycket syra. Lång, mycket torr eftersmak.

Kommentar: Årgångsselosse är utan tvekan bland de mest förnäma viner som går att hitta. Ger man dem tid att mogna utvecklas fantastiskt komplexa aromer som får den mest kräsne vinälskaren att jubla! Och 98:an är inget undantag: Här har vi en utvecklad champagne med underbart oxidativ stil; fantastisk idag och med potential att bli ännu bättre om man har tålamod att vänta. Degorgerad 7 februari 2007. Köpt på Systembolaget i december 2007.

Betyg idag: 96

Sannolikt bäst: 2017-2030



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar