Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 1 maj 2023

Ulysse Collin Les Pierrières (2016-bas)

(100 % chardonnay)

 

22 september 2022 (La Ragazza i Stockholm)

 


 

Les Pierrières från Ulysse Collin görs på chardonnay från vingården i Vert-Toulon med samma namn. Champagnen, som gjorts sedan 2004 och från början kallades Blanc de Blancs Extra Brut, är Olivier Collins äldsta. Den här utgåvan har 2016 som basårgång och flaskan blev degorgerad i mars 2021 efter 48 månaders lagring på jästfällningen. Dosagen är i vanlig ordning mycket låg.

 

Den här är mycket bra och klart tillgänglig idag. Syran är dock anmärkningsvärt låg och jag gissar att det här är en utgåva man med fördel kan dricka relativt ung.

 

Doft: Komplex. Inslag av vit persika, litchi, krita och en liten kryddighet till en början. Efter hand även Golden Delicious och kanderade citronskal som går mot apelsinkarameller. Senare byter den karaktär igen och bjuder på toner av grädde, äppelkaka med kanel, lite smör och till slut även lite ballong.

 

Smak: Elegant, druvtypisk, frisk och torr smak med viss sälta. Det finns ingen alkoholhetta över huvud taget och det är nästan som man dricker sammetslen druvjuice istället för vin. Yuzu möter söta Golden Delicious och efter hand även clementin och aprikos. Låg syra och relativt kort.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2023-2031

 

Mina tidigare intryck av Les Pierrières:

2008-bas: 90 (2018-08-30)

2013-bas: 93 (2022-07-07)

 


 

Champagnen dricks till en härlig middag på La Ragazza i Stockholm, där bland annat dessa båda skapelser serveras:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar