Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 17 maj 2023

Laherte Frères Nature de Craie (2019)

(100 % chardonnay)

 

18 oktober 2022 (hemma)

 


 

Det här är den andra årgången av denna champagne (efter 2018). Den är officiellt årgångslös men baserad på druvor från en enda skörd, i det här fallet 2019.

 

Nature de Craie görs på chardonnay från Voipreux och Vertus i Côte des Blancs, från rankor som planterades 1960, 1965 respektive 1987. ”Nature” i namnet syftar på att champagnen är framställd så rent och naturligt som möjligt, utan tillsatt svavel och utan dosage. Craie betyder förstås krita och syftar på att druvorna kommer från marker där kritan är extra påtaglig. Endast ett tunt lager (30 cm) matjord döljer den tjocka massan av krita. Champagnen är för övrigt spontanjäst och lagrad på ekfat samt ofiltrerad. Den blev degorgerad i maj 2021, efter minimal tid (15 månader) på jästfällningen.

 

Det här är en mycket bra, men tydligt ung champagne. Den dricks över tre dagar och tappar litegrann i energi redan till dag två, men håller i det stora hela ihop väl.

 

Doft: Fruktig, kryddig och komplex. Inslag av jäst, päron, gröna äpplen, clementin, vitpeppar, krita, vit choklad, mandlar och rabarber.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak av clementin, päron, lite citrusskal och mandelmassa. Ung och stram och relativt lätt till en början, men den öppnar upp sig efter hand och bjuder på en bättre intensitet allt efter som.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar