Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 8 maj 2023

Julien Chopin Ratafia Champenois Chardonnay

(100 % chardonnay)

 

30 september 2022 (hemma)

 


 

Julien Chopin har hela sex olika sorters ratafia i sitt sortiment och det här är en av de chardonnaybaserade. Den har fått fem års lagring på ekfat.

 

Det här är en fantastisk ratafia och en av de bästa jag druckit! Möjligen den allra bästa. Jag dricker merparten av flaskan vid totalt elva tillfällen under loppet av nitton dagar. Den är riktigt bra från start och blir sedan lite bättre för varje dag som går under den första veckan. Den är som allra bäst mellan dag sju och fjorton, men håller ihop fint till och med dag nitton. Det finns en slatt kvar i flaskan och jag provar den igen ytterligare tio dagar senare, det vill säga på dag tjugonio efter den öppnades, och den presterar fortfarande otroligt bra då (i nivå med första dagen).

 

Doft: Nötig, kryddig, fruktig och komplex. Inslag av hasselnötter, katrinplommon, gula äpplen, päron, aprikos, kanel och kex till en början. Dag två även petroleum, sirap och kaffe. På sjätte dagen dyker det upp tydliga inslag av apelsinmarmelad och dag sju kommer svampen.

 

Smak: Söt, fruktig, frisk och oljig smak med härlig koncentration. Söta äpplen, aprikos och honung. Hög syra samt mycket lång och något syrlig eftersmak. En framträdande alkoholhetta drar initialt ner helhetsintrycket en aning, men redan dag två känns den mer harmonisk. Då dyker det även upp toner av sirap. Dag sex hittar jag, precis som i doften, apelsinmarmelad och på sjunde dagen valnötter. Dag sjutton, när man tror att man har hela bilden, dyker det plötsligt upp toner av mogna päron i eftersmaken.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: Ja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar