Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 9 maj 2023

Julien Chopin Ratafia Champenois Grande Année Chardonnay

(100 % chardonnay)

 

30 september 2022 (hemma)

 


 

Det här är ännu en chardonnaybaserad ratafia från Julien Chopin i Monthelon och ännu en fantastisk sådan.

 

Jag dricker merparten av flaskan vid elva tillfällen under en period av nitton dagar. Den är mycket redan dag ett och fortsätter sedan att utvecklas i positiv riktning. Den är som allra bäst mellan dag sju och sjutton, men håller ihop riktigt bra till och med dag nitton. Det finns en mindre del kvar och jag provar den igen ytterligare tio dagar senare, på dag tjugonio efter att den öppnades. Då är den fortfarande mycket bra, i nivå med när flaskan öppnades.

 

Doft: Fruktig, kryddig och rökig. Inslag av valnötter, apelsinmarmelad, krita, kanderade äpplen och torkade fikon. Dag två även mogna plommon och lätt brända toner. På sjätte dagen dyker det upp inslag av kanel och dag tolv hittar jag mandlar.

 

Smak: Söt, fruktig, frisk och kryddig. Apelsinmarmelad, aprikos och torkade fikon. Från andra dagen även mogna plommon. Intensiteten förbättras påtagligt från och med dag sex.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: Nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar