Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 maj 2023

2011 Pierre Mignon Clos des Graviers

(50 % chardonnay, 40 % pinot noir, 10 % pinot meunier)

 

27 september 2022 (Pierre Mignon i Épernay)

 


 

Det medelstora champagnehuset Pierre Mignon har en bar/butik i Épernay. Här dricker vi aktuell årgång av Clos des Graviers, som är producentens mest ambitiösa champagne. Clos des Graviers är en muromgärdad vingård i Le Breuil som är planterad med chardonnay, pinot noir och meunier. Det producerades 2500 flaskor av den här årgången. Vår flaska blev degorgerad 2021 med en dosage på 6 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne!

 

Doft: Kraftfull, komplex, fruktig och kryddig. Inslag av ek, mango, litchi, honung, lakrits och parmesan.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak som domineras av mango och persika.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 

Jag hinner även med ett glas av den här:

 


 

2012 Grand Vintage Année de Madame Rosé (55 % chardonnay, 30 % pinot meunier och 15 % pinot noir): Ingen djupare analys här, men även den här är mycket bra. Jag noterar en fruktig och kryddig doft med en fin ton av pepparkaka.

 

Pierre Mignon har för övrigt sin hemvist i Le Breuil långt västerut i Vallée de la Marne. Man äger 18 hektar odlingar, som är planterade med pinot meunier (50 %), chardonnay (40 %) och pinot noir (10 %), samtidigt som man köper in druvor från kontrakterade odlare. Verksamheten leds av Pierre och Yveline Mignon och deras båda barn, Céline och Jean-Charles. Sortimentet består av ett tvåsiffrigt antal olika cuvéer och man har en viss förkärlek för bling-bling och väljer bland annat att släppa vissa av sina champagner i skrikiga metallicfärgade flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar