Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 29 maj 2023

2002 R&L Legras Cuvée Présidence

(100 % chardonnay)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

I det fjärde glaset i den tredje flighten hittar vi Cuvée Présidence från R&L Legras. Det är tredje gången jag dricker 2002:an av den här champagnen och jag har aldrig upplevt den så här bra! Den speciella tonen av askfat, som jag känt vid de båda tidigare tillfällena, finns fortfarande kvar i doften.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, något kryddig och något oxiderad. Inslag av tropisk frukt, mogna äpplen, steniga mineraler, askfat och hasselnötter.

 

Smak: Utvecklad, frisk, torr och komplex. Mogna äpplen, mogen citron, choklad, hasselnötter och torkade aprikoser.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2022-2029

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2017-01-20: 87

2021-04-15: 87

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar