Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 23 maj 2023

2002 Pierre Gimonnet Millésime Collection

(100 % chardonnay)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Den femte och sista champagnen i den första flighten vid 2002-provningen är en sendegorgerad magnumflaska från Pierre Gimonnet i Cuis. Den kommer direkt från producenten till provningen och är helt nydegorgerad. Den stackars flaskan har knappt hämtat sig från transporten innan vi korkar upp!

 

Det här är samma champagne som Special Club 2002 och den är gjord på chardonnay från gamla rankor i Côte des Blancs. Det handlar till 54 % om odlingar i Cramant, 31 % Chouilly och 15 % Cuis. Två av lägena i Cramant planterades redan 1911 respektive 1913! Dosagen i den här flaskan uppgår till 4,5 g/l.

 


 

Jag drack den här champagnen (från vanlig flaska) i april 2016 och då var den riktigt bra. Idag är den ett offer för förutsättningarna. Den är absolut inte dålig, men något platt och intetsägande och hade rimligen mått bra av en återhämtningsperiod efter degorgeringen. Jag förstår faktiskt inte hur producenten tänkte här.

 

Doft: Parfymerad och kemisk doft med inslag av rengörningsmedel, citrus och stenfrukt.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr citrusdominerad smak. Utvecklad, men samtidigt platt och relativt intetsägande.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: Senare!

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2016-04-14: 89(+)

 

Den första flighten vid dagens 2002-provning:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar