Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 31 maj 2023

2002 Lanson Noble Cuvée Brut

(70 % chardonnay, 30 % pinot noir)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Noble Cuvée från Lanson är en av de prestigechampagner som får allra längst lagring på jästfällningen och därmed släpps väldigt sent i förhållande till skörden. Den här flaskan är dessutom sendegorgerad och fick sin kork så sent som i juli 2019.

 

Det här är den ”vanliga” Lanson Noble Cuvée, ofta benämnd Brut för att särskilja den från systerchampagnerna Blanc de Blancs och Rosé.

 

Champagnen är framställd utan den malolaktiska jäsningen och gjord på druvor från Avize, Le Mesnil-sur-Oger, Cramant och Oger (chardonnay) samt Verzenay (pinot noir).

 

En fantastisk champagne!

 

Doft: Till en början relativt diskret och något blommig doft med inslag av citron. Därefter utvecklad, fruktig, brödig och kryddig med inslag av mogna äpplen, hasselnötter och smör.

 

Smak: Utvecklad, fruktig frisk och torr smak av söta äpplen och citron. Mycket hög årgångstypisk syra och fin längd.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2024-2032

 

Mina intryck av tidigare årgångar:

1985: 90 (2021-03-06)

1996: 88 (2021-10-09)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar