Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 31 maj 2023

2002 Gosset Celebris

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Den omfattande 2002-provningen fortsätter och den fjärde flighten inleds med Gossets prestigecuvée Celebris. Jag drack Celebris 2002 redan 2015 och då konstaterade jag att ”den här kan tveklöst bli en riktigt stor champagne om man ger den några år till”.

 

Den har absolut utvecklats till en fantastisk champagne, men når inte ända fram till epitetet ”riktigt stor”.

 

Druvorna till denna champagne kommer från Chouilly och Cramant (chardonnay) respektive Aÿ, Bouzy och Verzy (pinot noir). Uteslutande grand cru med andra ord. Dosagen uppgår till 5 g/l.

 

Doft: Utvecklad, gräddig, något parfymerad och komplex. Inslag av jäst, citron, gula äpplen, rostat bröd, hasselnötter och honung.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och torr smak av citron, söta äpplen och en liten sked honung.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2021-2030

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2015-10-10: 88(+)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar