Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 20 maj 2023

2002 Delamotte Blanc de Blancs Millésimé Collection

(100 % chardonnay)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Det här är den första champagnen i den första flighten i den stora 2002-provningen. Inklusive aperitif och lunchchampagne provar vi sammanlagt 52 champagner från årgången, fördelade på tio olika flighter.

 

Det klassiska huset Delamotte (faktiskt det sjätte äldsta) tenderar att flyga lite under radarn ibland, åtminstone min, trots släktskapet med Salon och sitt ypperliga läge i Le Mesnil. Det här är en sendegorgerad flaska som fick sin kork i oktober 2019.

 

En mycket, mycket bra champagne! Eftersom den är relativt nyligen degorgerad känns den fortfarande förhållandevis ung och den hade rimligen vunnit på ytterligare något års lagring. Eller mer luft. Nackdelen med den här typen av provning är ju att man får en begränsad tid med varje vin.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och lite kryddig. Inslag av äppeljuice, gula äpplen, citrus och lakrits.

 

Smak: Utvecklad smak som domineras av en fantastisk ton av lakrits som kompletteras med lime, gula äpplen, bröd och honung.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2024-2031

 

Mina tidigare intryck av Delamotte 2002:

2017-08-16: 89

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar