Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 12 april 2023

Goutorbe-Bouillot Champ de Craie Brut

(100 % chardonnay)

 

27 augusti 2022 (hemma)

 


 

Det här är mitt första möte med Goutorbe-Bouillot, en odlare med hemvist i Damery (Vallée de la Marne). Firman drivs idag av Bastien Papleux och hans föräldrar – Dominique och Dominique! Man äger åtta hektar odlingar i hembyn, varav knappt hälften är planterat med pinot meunier – den stora druvan i dessa trakter – samt en tredjedel chardonnay och en fjärdedel pinot noir. Man tillämpar ett hållbart arbetssätt. Sortimentet består av nio champagner, en röd coteaux champenois och en ratafia.

 

Champ de Craie görs på chardonnay och bygger på en ”solera” – jag gissar att det egentligen handlar om en réserve perpétuelle – som startades år 2000. Uppgift om basårgång saknas dessvärre, men det skulle möjligen kunna handla om 2016. Det här är brut-varianten, med en dosage på ca 8 g/l, men det finns även en extra brut-version med 2 g/l.

 

Det här är en generös och charmig champagne! Den dricks över två dagar och håller ihop väl.

 

Doft: Brödig och framförallt fruktig doft med inslag av jäst, ljust bröd, gula äpplen, aprikos, citron, lite vitpeppar, mynta och tång.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och torr smak med viss sälta. Aprikos, mogen citrus och nektarin. Påtaglig syra, men perfekt balanserad. Lång eftersmak som domineras av gröna äpplen.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar