Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 2 april 2023

2016 Tellier Cramant

(100 % chardonnay)

 

11 augusti 2022 (hemma)

 


 

Cramant från Tellier görs på chardonnay från odlarens innehav i Cramant. Den är jäst och lagrad (8 månader) på ekfat och får efter buteljering minst 40 månaders lagring på jästfällningen. Den malolaktiska jäsningen är delvis genomförd. Min flaska blev degorgerad i september 2020 med en dosage på 5 g/l.

 

Det här är den andra champagnen från Tellier jag öppnar på två dagar och den här flaskan har ännu större tryck än den förra – och en relativt stor andel av innehållet formligen sprutar ut. Jag har nog aldrig varit med om något liknande tidigare och nämner det kort i ett inlägg på Instagram. Producenten uppmärksammar det och skriver till mig för att be om ursäkt och förklarar att de hade vissa problem med sina tidiga degorgeringar.

 

Det här är hur som helst ännu en mycket bra champagne från Tellier. Den dricks över fyra dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Kryddig och aningen fruktig. Först mycket jäst, därefter tydligt kryddig med inslag av krut och vitpeppar innan det även dyker upp lite frukt i form av gröna äpplen och honungsmelon.

 

Smak: Syrlig, fruktig och mycket torr smak med härlig sälta och bra intensitet. Citron, honungsmelon och gröna äpplen.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Mina intryck av några andra blanc de blancs från 2016:

Clandestin Les Grandes Lignes: 87 (2020-04-18)

Laherte Frères Les Grandes Crayères: 89 (2021-05-28)

Les Frères Mignon Cuis: 86 (2021-09-18)

Pierre Deville Copin Chardonnay: 85 (2021-10-06)

Domaine Vincey Oger: 87 (2021-11-30)

Georges Remy Les Muits: 87 (2021-12-03)

Antoine Chevalier Carkonnia: 86 (2022-01-21)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar